Під час карантину влада може здати Україну агресору, — думка

Стоїмо на межі повного згортання демократії, конституційних прав та свобод під виглядом ніби-то боротьби з коронавірусом, каже в інтерв'ю Gazeta.ua колишній командир роти батальйону "Айдар", науковець Євген Дикий.

Верховна Рада в умовах карантину. Що це означає для країни?

Поки не знаємо, чи парламент реально буде в режимі карантину. Чи зроблять якісь варіанти дистанційної роботи.

Якби дійсно пішли на карантин, то це була б непогана можливість пригадати, що депутатство – не тільки по команді натискати кнопки. А що взагалі-то є велика законодавча частина, комітети. Це якраз те, чим можна займатися дистанційно. Депутати могли б нарешті нормально попрацювати, а не в турборежимі.

Інша річ, якщо зроблять якісь форми дистанційного голосування. Тоді буде ще страшніший варіант зеленого принтера. Якщо в опозиції лишалася можливість хоча б у залі висловити свої заперечення, то заочно ухвалюватимуть будь-які рішення. Їх по-факту прийматимуть на Банковій і віртуально голосуватимуть в Раді.

Якщо не дай Боже, вони зроблять систему дистанційного голосування, то вважайте влада реалізувала свою обіцянку країни в смартфоні. Тобто вся країна буде у смартфоні Андрія Єрмака.

Депутати підуть на такий сценарій?

Ось це власне і цікаво. Після демаршу частини "слуг" щодо Мінських угод є маленька надія, що не підуть.

Як оцінюєте заяву прем'єр-міністра Шмигаля на випадок епідемії передавати повноваження від однієї гілки влади іншій?

Виглядає, ніби Шмигаль взагалі не відкривав Основний закон і не задумувався, для чого пишуть конституції. Людина не розуміє, що розділення гілок влади на законодавчу, виконавчу і судову випрацьовувалося століттями і є одним із ключових здобутків правової держави. А діючий прем'єр вважає: немає проблем, зібралася одна група людей, перекинула повноваження іншій.

Якщо подібне зроблять, це буде конституційним переворотом. "Крутішим" за той, що намагався зробити Янукович.

Стоїмо на межі повного згортання демократії, конституційних прав та свобод під виглядом ніби-то боротьби із коронавірусом. Це те, що по серйозному хотів втілити Янукович, але що закінчилося Революцією. І те, що не по серйозному намагався зробити Порошенко з введенням воєнного стану і закінчилося тим, що парламент фактично обнулив.

Зараз третя спроба може бути вдалою.

Для чого може знадобитися надзвичайний стан тепер?

Вищі посадові особи держави, у першу чергу президент, коли зараз говорять про надзвичайний стан, реально вважають, що борються з коронавірусом і рятують людей. Цілком це допускаю.
Однак на фоні цього надзвичайним станом хочуть скористатися які мінімум дві небезпечні групи. З одного боку Арсен Аваков і очолювані ним структури. Вони бачать можливість для значного посилення своєї політичної позиції аж до можливого перехоплення влади. Не виключаю, що після Шмигаля (цивільного менеджера з команії Ахметова) по ходу загострення ситуації отримаємо надзвичайого прем'єра-силовика. Не треба до ворожки ходити, щоб зрозуміти, у кого найбільші шанси стати таким прем'єром.

А друга група набагато небезпечніша. Бо все ж таки Аваков – наша внутрішня політика. Набагато небезпечніша діяльність керівника Офісу президента Єрмака. За ним напряму стоїть Російська Федерація. Вони збираються скористатися надзвичайним станом, щоб унеможливити масові протести і виступи людей на вулицях. 25 березня планують підписати документ, за яким всі ці шість років у нас немає україно-російської війни, а є "громадянська війна" всередині країни. У такій ситуації карантин для них – подарунок. Тому що дає можливості дуже благовидним приводом, проти якого важко щось висловлювати, заборонити людям масові зібрання.

Останні події у Мінську викликали гостру критику з боку суспільства і навіть низки депутатів зі "Слуги народу". У президента дослухаються?

Боюся, ні. Зустріч Єрмака із "слугами"-підписантами показала – Росія має намір дотиснути.

Час грає проти Росії. Подивіться, що відбувається із цінами на нафту. Кремль зараз блефує. Насправді у РФ дуже поганий стан і скоро у них не буде можливості на нас тиснути. Вони це знають. Але мають унікальну ситуацію, коли їхній агент впливу очолює ОП і фактично є найбільш впливовою людиною в країні. І звичайно Москва намагається максимум витиснути у найкоротші терміни. Поки склалася саме така ситуація.

Прем'єр казав: "Не знаємо, які наслідки можуть бути: чи Верховна Рада може бути заблокована, чи Кабмін, чи президент. Невідомо хто не зможе працювати через хворобу".

Таке справді може статися. Але якщо при цьому не відмикати мобільний зв'язок та Інтернет, то як мінімум дистанційно можна зв'язатися з будь-ким. Члени Кабміну і депутати – такі самі живі люди, яких коронавірус не робить винятком. Цілком може бути, що у якийсь момент кворум перебуватиме на лікарняному. Але це не означає, що інститути влади припиняють робити.

А що стосується уряду, то є заступники, які мають виконувати обов'язки на час хвороби перших осіб. Не варто заради однієї ситуації ламати столітні досягнення демократії і верховенства права.

Історія показує, коли починають змішувати повноваження різних гілок влади, це завжди веде до диктатури.

Яким тоді мав би бути план дій влади?

Взагалі не вводити оцього псевдо-карантину. Підкреслюю – псевдо. Вибачте, якщо вже карантин, то такий як в Ізраїлі. Коли в країну неможливо в'їхати, а якщо в'їхав – то одразу поїхав в лікарню мінімум на два тижні. А забрати тисячі наших громадян з інших країн, не організувати нормально тестування (хто заражений , хто – ні). Натомість фактично поклали економіку країни, вимкнули цілі працюючі галузі. Це не карантин.

У Радянському союзі була така абревіатура ІБД – імітация бурной дєятєльності. Бачимо яскравий приклад цього ІБД на державному рівні, з усіма кумедними міряннями термометром.
Абсолютний абсурд – вводити заходи, які кладуть в нуль економіку країни, призведуть до бюджетного колапсу. При тому розуміти, що все одно максимум, що вдасться, це трохи уповільнити поширення вірусу і то не особливо. Замість цього навпаки весь наявний ресурс слід було б кинути на допомогу тим 20% хворих, у кого хвороба піде по важкому сценарію.

Тут треба розуміти, що загалом поширення цієї хвороби лікується тільки тоді, коли достатня кількість людей перехворіє і утвориться колективний імунітет. На жаль, це об'єктивний біологічний факт. Інший спосіб утворити колективний імунітет – вакцинація. Але, на жаль, від конкретно цього коронавірусу вакцина ще ніде у світі не розроблена. Це виявилося доволі складною задачею.

За цей час всі ресурси треба було б кинути на організацію кваліфікованої і технічно забезпеченої медичної допомоги тим, у кого піде по важкому сценарію.

Також треба було вкластися в організацію правильного тестування. Коли зараз радісно звітують, що завозять мільйони експрес-тестів, мені, як біологу, хочеться просто за голову схопитися.

Експрес-тест за визначенням дає результат тільки якщо людина вже сильно хвора і її організм опирається хворобі. Бо базується на визначенні антитіл. Організм хворого має напрацювати достатню кількість антитіл. А тим більше експрес-тест не покаже носія, у якого ще немає симптомів. Для цього є абсолютно інший тип тестування – ПЛР-аналізи. Так, вони нудні. Не можна отак плюнути і засвітилася смужка. Треба брати аналіз, йти в лабораторію. ПЛР-тести показують власне наявність вірусу в організмі людини – на його РНК. Експрес-тести виглядають гарно, кінематографічно — можна використовувати без кваліфікованого персоналу, кожен може поплювати і побачити. Тому їх масово закуповують. Чесно – цирк на дроті.

Багато розмов навколо того, що президент може скористатися введенням надзвичайого стану для боротьби з опозицією. Наскільки це можливо?

Так. Може. У першу чергу навіть можливо не сам Зеленський, а поставлений Росією Єрмак. Сьогодні той користується найбільшим впливом на президента. Інша справа, що якийсь час тому такою людиною був Богдан. Але втрапив в опалу і злетів. Побачимо, як довго протримається такий абсолютно необмежений вплив Єрмака. Зараз такий вплив є.